Receptet!

Äntligen har jag fått lite tid över, då tänkte jag lägga upp ett recept så ni också får smaka på denna underbara tårta!

Ingredienser  (8-10 bitar):

Botten

4-5 rumsvarma äggvitor
1 tsk ättika

2 ½ dl finkornigt strösocker

2 tsk majsstärkelse

1 tsk vaniljsocker

Fyllning
3 dl vispgrädde
2 msk socker
½ liter jordgubbar



STEG-FÖR-STEG

1.
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30*40 cm. Vik upp kanterna på pappret så det bildas en form. Klipp jack i hörnen så går det lättare att forma.

2. Vispa äggvitorna med ättikan i en torr skål tills konsistensen blir som fast skum.

3. Tillsätt lite socker i taget medan du fortsätter att vispa. När hälften av sockret är nervispat blandas resten av sockret med majsstärkelse och vaniljsocker.

4. Fortsätt vispa ner lite sockerblandning i taget. När allt socket är nervispat och det är ett hårt skum, breds smeten ut på bakplåtspappret. Grädda mitt i ugnen, ca 15 min, tills ytan fått färg.

5. Sockra på kakan och stjälp upp den på bakplåtspapper. Ta bort pappret den bakats på. Låt svalna.

6. Vispa grädden hårt, blanda ner socker och bred grädden över den avsvalnade kakan. Dela jordgubbarna i mindre bitar och fördela dem på kakan.

7. Rulla samman kakan från långsidan. Rulla den ganska löst. Lägg över rullen på ett serveringsfat. Servera gärna jordgubbar och blåbär vid sidan om.


Det var ett recept på en himla god tårta. Kan tilläggas att man inte behöver göra den som en rulle. Baka 2 "kakor" och lägg den ena över den andra med jorgubbar och grädde i mitten.


Ha det bra allesammans!


Kommentarer
Postat av: svärmor

Oh vad det ska bli gott med tårta.

När kan jag komma ...........



2008-10-16 @ 18:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0